Menu_Up
pose1

יוגה טיפולית למצבי כאב ומחלה, כאבי גב, פרקים, מתח נפשי, קשב

יוגה טיפולית עוסקת בכל מצבי המחלה, הכאב והקושי שמופיעים במהלך החיים. היוגה מביאה תרגול שהוא הוליסטי, שהוא כולל את כל ההיבטים של הקיום האנושי, לכן הוא מתאים ונכון לרוב מצבי הכאב והמצוקה.

signin_right (1)
לוטוס
signin_left (1)
pose2
pose3

הצטרפות לתרגול יוגה בבית

אתר "יוגה בבית" הוקם כדי להביא את תרגול היוגה אליך, ישירות הביתה, במפגש שקורה בזמן אמת ובשידור חי.

מתחילים בשיעור הכרות (ב"זום" כמובן…) ובו מתנסים מעשית בתרגול היוגה בצורה מותאמת אישית, בקצב המתאים ועם הסברים על היוגה. לאחר מכן מחליטים ביחד איך ממשיכים.

העלות – לפי נדיבות הלב, אין מחיר נקוב. כדי להצטרף אלינו כל מה שצריך זה לשלוח הודעה דרך האתר.

signin_right (1)
לוטוס
signin_left (1)
pose4
תנוחות יוגה

תוכן עניינים

כאבי גב

מבנה הגוף האנושי, שבו יש חוט שדרה מרכזי אשר מוחזק על ידי רקמות רכות – שרירים, רקמות חיבור, גידים ורצועות – יוצר מצב שעמוד השדרה אינו יציב ומקובע אלא מושפע מכל תזוזה, מכל כיפוף או עיקום.

כאשר התזוזות בעמוד השדרה הן חדות אנחנו חווים כאב. בשל המבנה הזה כאבים בגב נפוצים מאוד והם יופיעו אצל רוב האנשים בשלב כלשהו בחיים – גברים ונשים כאחד. 

יש כאבי גב שנגרמים מסיבות של מחלות או פציעות, ויש כאבי גב שמופיעים בעקבות יציבה לא טובה, תנועה לא נכונה, אורח חיים פסיבי, ללא תנועה, ובעיקר בשל חוסר מודעות לגוף. 

רוב המצבים של כאבי גב הם תוצאה של הצטברות נזקים קטנים שכאשר הם מצטברים, נוצר בלאי ובעקבות זאת מופיעים נזקים משמעותיים. פגיעה בדיסקים שמפרידים בין החוליות הוא מצב שיכול לגרום לקריעה של הדיסק וללחץ על העצבים בעמוד השדרה.

אמנם מנוחה מומלצת במצבים של כאבי גב אך גם חשוב לתת לגוף אפשרות של תנועה נכונה ועדינה כמו מתיחות ופיתולים עדינים, שיגבירו את זרימת הדם באזור התפוס, ימתחו את השרירים התפוסים ויעזרו לשטוף פסולת שנתקעת.

תרגול יוגה טיפולית מאפשר את כל אלה – תנועה עדינה ונכונה עם מתיחות ופיתולים. תרגול יוגה עוזר גם בהרבה היבטים נוספים שקשורים לכאבי גב, כמו יציבה שלא מחלקת את משקל הגוף בצורה שוויונית או שימוש לא נכון בגב בעת כפיפות או הפניות.

ביוגה יש יכולת לעשות התאמות למצב הגופני של כל אחד – התאמת הקצב, סוגי המתיחות, אופן ביצוע התנועה ועוד. זה מציב את היוגה בעדיפות גבוהה כשבאים לבחור צורת אימון ותרגול לכאבים בגב.

תרגול יוגה טיפולית עוזר לאדם לפתח מודעות עמוקה ויסודית לגבי מצב הגוף שלו, מפתח יכולת אישית למצוא פתרונות יצירתיים למצבים של כאב, מתוך הבנת מבנה הגוף והתנסות בסוגי מתיחות ופיתולים שתפקידם להגמיש את הרקמות הרכות, בעיקר את אלה שמשפיעות על הגב.

pose1

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון נקראים גם כאבים סיאטיים שכן הם נגרמים בעקבות גירוי או לחץ על עצב הסיאטיקה שמגיע מעמוד השדרה לחלק התחתון של הגוף – גב תחתון, אגן ורגליים. 

אלה נגרמים בדרך כלל מישיבה ממושכת, מחולשה של שרירי הבטן והגב, מקרבה רבה למקור קור כמו מזגן או מאוורר, כמו גם מפעילות מאומצת שדורשת כיפופים כמו למשל עבודה בגינה וטיפול בילדים וכן נשיאת משקל כבד.

גם במקרים אלה מומלץ לשלב תנועה עדינה ולהימנע מקיבעון של הגוף בתנוחה אחת ללא תזוזה. חשוב להימנע מישיבה ממושכת, חשוב ללמוד להפעיל את האגן נכון כדי שיעזור לשחרר את הנוקשות בגב התחתון וחשוב ללמוד איך להשתמש ברגליים, במקום בגב, כאשר יש צורך להתכופף או להרים משא כבד. 

כל אלה נכללים בתרגול יוגה טיפולית יחד עם אופן תרגול שהוא ייחודי ביכולת ההתאמה למבנה הגוף האנושי עם ערך מוסף של יצירת מצב מנטלי ותודעתי של שקט ורגיעה.

pose2

פריצת דיסק

פריצת דיסק הוא מצב רפואי, שבו אחד מהדיסקים שמפרידים בין החוליות – יחידות סחוס ג'לטניות, שעטופות בציפוי קשיח, ואשר ממוקמות בין החוליות על מנת למנוע חיכוך ביניהן ואשר עוזרות בבלימת זעזועים ונשיאת עומס – נקרע מהלחץ עליו. 

החומר הג'לטני שביחידת הסחוס מגיע עד לתעלת העצבים שעוברת לאורך כל עמוד השדרה, ונוצר לחץ על העצבים, שמביא לכאב חזק מאוד עד למניעת יכולת תנועה. המצב הזה דורש התערבות רפואית והרבה פעמים גם כירורגית. אפשר אפילו להגדיר את המצב הזה כמסוכן שכן שלמות עמוד השדרה נמצא בסכנה.

יש מצבים מקדימים למצב האקוטי של פריצת הדיסק והם מצבים בהם נוצר בלט – גלישה קטנה של הדיסק (שהוא כאמור ג'לטיני ורך) אל מחוץ לטווח החוליה. הגלישה הזאת עלולה לגרום לכאבים אך אינה דורשת התערבות כירורגית.

עם זאת כדאי להתייחס למצב של בלט כאל "נורת אזהרה", כי הבלט עלול לגרום לדיסק להיקרע מהלחץ שיש עליו.

לכן במצבים של בלט מאוד חשוב לעשות פעילות שתגביר את הגמישות של השרירים בגב שמחזיקים את החוליות, זו המניעה הכי טובה והדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לעמוד השדרה שלנו לא להיפגע.

תרגול יוגה טיפולית, כאמור, הוא אחד הפתרונות הטובים, אם לא "ה" פתרון, למצבים של בלט בעמוד השדרה.

pose3

גב תפוס

גב תפוס הוא לא מונח רפואי אלא ביטוי שגור לתיאור מצב של כאב שבדרך כלל נגרם מכיווץ של שריר שקורה בעקבות מתיחה – או של שריר או רקמה רכה בגב או שקורה בשל תנועה לא נכונה. 

ברוב המקרים אין צורך בהתערבות רפואית והאמצעים של חימום, עיסוי, תרגול עדין של מתיחות – יוגה טיפולית, שימוש בשיטות טיפול טבעיות כמו רפלקסולוגיה, דיקור וכו', יביאו להקלה ולריפוי. 

במקרים של "גב תפוס" כדאי לראות זאת כהזדמנות להכניס לחיים תרגול של תנועה נכונה ובריאה. זאת הדרך הבטוחה והטובה למנע מצבים של גב תפוס בעתיד.

pose4

עקמת – סקוליוזיס

עיוות בעמוד השדרה שקורה כאשר בצד אחד של עמוד השדרה השרירים קצרים יותר מאשר בצד השני. העיוות הזה גורם לסטייה של החוליות מקו האמצע ומכאן השם "עקמת". כתוצאה מהעיוות שנוצר בעמוד השדרה הכתפיים לא נמצאות באותו קו כמו כן גם האגן אינו מאוזן ויש הטיה לצד אחד. 

רוב האבחונים של עקמת קורים בגיל הגדילה וזה גם הזמן המתאים להתחיל לטפל. טיפול אשר יכלול תרגול תנוחות יוגה, שעוזרות מאוד להאריך ולהגמיש את השרירים, יאפשרו לגוף לתקן לאט לאט את העיוות שנוצר ואשר גורם לכל הבעיות הנלוות.

pose5

אסטמה – קצרת

אסטמה היא מחלה דלקתית של דרכי הנשימה (סמפונות) שגורמת לחסימתן ואז מופיע קוצר נשימה, צפצופים ובעיות נשימה, כמו גם שיעולים יבשים ותחושת חנק. 

זו מחלה שיש לה אפיונים של אלרגיה – אינה קבועה אלא מופיעה ונעלמת, נקשרת להימצאות אלרגניים, בעיקר אלה הנישאים באוויר, ואצל אחוז גבוה של הסובלים ממנה יש קשר בין התזונה להופעת הסימפטומים – בעיקר יש קשר בין צריכת חלב מהחי לאסטמה. 

הטיפול הרפואי מתייחס אך ורק לתסמינים של קוצר הנשימה ותחושת החנק, לכן זיהוי הגורמים לתופעות של קוצר הנשימה והחנק מוטל בעצם על החולה הסובל עצמו. מי שסובל מבעיות נשימה כדאי שיבדוק את סביבתו – מבחינת אלרגניים – ואת מזונו – על ידי הסרת מזונות מסוימים (בעיקר מוצרי חלב) לתקופה מסוימת מהתפריט היומי. 

תרגול יוגה טיפולית יכול לעזור מאוד. תרגול מתיחות עוזר לפתוח את בית החזה ומאפשר לריאות להתרחב. בנוסף, יוגה טיפולית עוזרת לפתח את המודעות – לגוף, למזון, לנשימה, לסביבה – וכך האדם עצמו יוכל לזהות מה הם הגורמים להתקפי קוצר הנשימה.

pose6

לחץ דם גבוה - יתר לחץ דם

השם "לחץ דם" ניתן ללחץ של הדם בעת שהוא עובר בכלי הדם – העורקים והוורידים. הדם מפעיל על הדפנות של כלי הדם לחץ אשר מושפע מהדחיפה של הלב, שהוא זה שאחראי על הזרמה של הדם כדי שיגיע לכל הרקמות. 

לחץ הדם הגבוה יותר נוצר כאשר הלב מתכווץ – לחץ דם סיסטולי. לחץ הדם הנמוך יותר קורה כאשר הלב רפוי ומתרחב – לחץ דם דיאסטולי. לחץ הדם לעולם אינו יורד לאפס, אפילו כשהלב רפוי – כמובן כל עוד אנחנו בחיים.

איך יוגה טיפולית יכולה לעזור? היוגה עוזרת בשני ההיבטים החשובים של המחלה – הפיזי והמנטלי. בהיבט הפיזי היוגה עוזרת להגמיש את הרקמות הרכות שמחזיקות את כלי הדם. כאשר הרקמות הרכות האלו נוקשות וחסרות גמישות הן ישפיעו על הלחץ בתוך כלי הדם, כאשר מותחים אותן הלחץ יורד. 

בהיבט המנטלי היוגה עוזרת להפחית את הלחץ הנפשי. הדרך של יוגה טיפולית לעשות זאת היא על ידי סידור הגוף בתנוחות שונות, מה שמחייב את המתרגל להסב את תשומת לב והריכוז אל אברי הגוף השונים, תוך שמירה על שיווי משקל. המתרגל לא יכול לעסוק במחשבות שעולות, הוא חייב לעזוב את המחשבות ולעסוק רק בגוף. מכיוון שלחץ מנטלי מגיע מחשיבה אובססיבית, על ידי תרגול תנוחות יוגה יש הפסקה של החשיבה האובססיבית הזו והמתרגל חווה שקט מנטלי. זה ה"סוד" של היוגה, זה הניסים והנפלאות של היוגה.

pose7

התקף לב

מצב בו זרימת הדם ללב חסומה, לרוב בשל היווצרות שכבת פלאק בדופן העורקים, או בשל כשל של אחד השסתומים בין חדרי הלב.

זהו מצב שמחייב התערבות רפואית דחופה. כאן אין אפשרות לתרגל את התרגול המיטיב של תנוחות היוגה. אך כדאי לעשות זאת כמניעה, לא לחכות להתקף הלב שיקרה. כאשר יש לנו סימנים שהגוף לא פועל כתמול שלשום עלינו לשים לכך לב, להתיחס בכל הרצינות ולעשות שינוי באורח החיים.

חשוב מאוד לא לזלזל בסימנים – ותמיד יש סימנים לפני התקף לב. שינוי באורח חיים חייב לכלול גם שינוי תזונתי, גם שינוי בפעילות הגופנית – פעילות שעוזרת להגמיש את הגוף ולאפשר זרימה טובה של הדם מהלב ואליו – וגם שינוי בחשיבה – לאמץ חשיבה חיובית, שרואה את הטוב והשמח בחיים.

חרדה

חרדה הוא מצב מנטלי, שיש לו גם היבטים פיזיולוגים, שבו האדם חש פחד ואי שקט פיזי ונפשי, שבמקרים רבים אינו קשור לאירוע חיצוני מסוים.

דיכאון

מצב נפשי שמאופיין במצב רוח ירוד, הערכה עצמית נמוכה ותחושת עצבות, ריקנות וייאוש.

מתח נפשי או לחץ נפשי

מצב מנטלי שהוא תגובה למצבים סביבתיים שיכולים להיות זמניים וקצרים אך יש מקרים שבהם המתח (סטרס) הופך מתמשך וכרוני.

מבחינה מנטלית חרדה, דיכאון ולחץ מלווים במתח נפשי, דאגה, תחושת חוסר אונים. מבחינה פיזית התופעות הן דופק מהיר, נשימה מהירה, הזעה וחולשה.

יש סוגים שונים של חרדה ולחץ, כמו חרדה קיומיות, חרדה חברתית, חרדת בחינות, חרדה פרודוקטיבית (חיובית ומדרבנת), חרדה מזרים ועוד.

שלושת המצבים המנטליים הללו דורשים שינוי באורח החיים ובתפיסת העולם. מבחינת שינוי אורח החיים יהיה מאוד מועיל לתרגל יוגה, פעילות גופנית שעוזרת גם מבחינה מנטלית – ליצור שקט ושמחה, וגם מבחינה פיזית – להפוך את הגוף לגמיש ובריא.

מבחינת תפיסת העולם יהיה מועיל מאוד לנטוש חשיבה אנוכית ולאמץ חשיבה אלטרואיסטית – חשיבה שמתעניינת באחרים ושואפת לעזור לאחרים. מחקרים רבים מראים ששינוי כזה מביא להפחתה ואף להכחדה של המצבים המנטליים של חרדה, דכאון ולחץ.

כמו כן, במקרים של חרדה, דיכאון ולחץ יש חשיבות רבה לעצירת החשיבה האובססיבית. ליוגה יש דרכים מופלאות לגרום למתרגל לרכז את תשומת הלב שלו בסידור של הגוף בתנוחות ובשמירה על שיווי משקל ואז אי אפשר לעסוק בחשיבה האובססיבית. זה יוצר שקט באופן מהיר, עמוק, וללא צורך להשתמש בתרופות כימיות למיניהן.

הפרעות קשב וריכוז

אי שימת לב לפרטים, קושי בהחזקת קשב לאורך זמן, קושי לעקוב אחר הוראות, קושי בסדר וארגון, קושי לבצע מטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך, הסחות דעת ושכחנות.

תרגול היוגה יוצר מצבים בהם יש אפשרות לתרגל הגברה של הריכוז – אם זה בתנוחות שיווי משקל, בתנוחות ההפוכות ועוד.

דלקת פרקים

תופעה של כאב במפרקים, קשיות, נפיחות, הגבלת תנועה.

דלקת מפרק כף היד

תסמונת התעלה הקארפלית -מצב שבו יש כאב בשורש כף היד ובמפרק כף היד שמאופיינים בתחושת זרם חשמלי וגלי כאב, מה שמגביל את התנועה במפרק.

כאבים כרוניים

כאבים שמופיעים בצורה שחוזרת על עצמה, לסירוגין, באזור מסויים בגוף או בכל הגוף.

בכל המצבים בהם יש בגוף דלקת כלשהי רצוי קודם כל לבדוק את התזונה, כי מה שאנחנו אוכלים מאכיל גם את הדלקת.

כמו כן, כדי לסלק את הנוקשות שמלווה מצבי דלקת, רצוי לבצע מתיחות באופן יומיומי. המתיחות משפרות את זרימת הדם ועוזרות לדם לנקז את הרעלים שהדלקת יוצרת.

נכתב על ידי -
ציפי גרשוני

אני מלמדת יוגה כבר 20 שנה.
ב 2004 סיימתי את קורס המורים הראשון של פסי פייג בחיפה.
כבר במהלך הלימודים, משנת 2002, התחלתי ללמד קבוצות באזור משגב.
משנת 2009 ועד היום, אני חלק מהצוות של הנטורופת אופיר פוגל.
לימדתי יוגה במסגרת הסדנאות שהוא מקיים לטיפול בלחץ דם גבוה, סוכרת, ובעיות מטבוליות שונות.

ציפי גרשוני, פרטים נוספים