Menu_Up
pose1

יוגה שיקומית, יוגה טיפולית, יוגה רפואית

במכלול תרגול היוגה יש מקום ייחודי עבור יוגה טיפולית ועבור יוגה שיקומית. יחד עם זאת חשוב לדעת שתרגול היוגה מעצם טבעו הוא טיפולי – כלומר מטפל ותומך בגוף האנושי

pose2
pose3
pose4
תנוחות יוגה

תרגול יוגה מתוכנן לעזור לגוף בכל הקשיים שהוא עובר, ללוות את הגוף במהלך מחלות כמו גם בזמן בריאות, לעזור כאשר יש כאבי גב, לעזור במצבי חולשה, לשפר מצבי רוח ולחזק את השרירים והעצמות. 

איכויות היוגה והיוגה השיקומית

כולנו צריכים שיקום, כל יום מחדש. הגוף הנפלא שלנו סובל מהאופן שבו אנחנו משתמשים בו. מהצורה שאנחנו מסדרים אותו.

רוב הזמן עמוד השדרה שלנו כפוף מדי, והשרירים שמחזיקים אותו מקוצרים מדי, ולכן נוצר לחץ מתמיד ומתמשך על החוליות, והן לוחצות על הסחוסים שמפרידים בין חוליה לחוליה (שנקראים בפי כל "דיסקים"). הסחוסים הייחודיים ויקרי הערך האלה נשחקים לאט לאט בשל הלחץ, וגם נדחפים מהלחץ אל תוך תעלת העצבים, זה גורם לכאבים ולסבל רב.

כך גם כל המפרקים בגוף סובלים מלחץ גדול בשל התקצרות השרירים שמחזיקים אותם.

הסבל הזה הוא לא משהו שמייחד רק את הזמן שלנו. בעבר בני אדם סבלו בדיוק מאותן בעיות. ומתוך ראיית הסבל האנושי התפתחו טכניקות שונות שהקלו על הסבל הזה. אחת העיקריות בהן היא היוגה.

היוגים של הזמן העתיק התאימו את התנוחות באופן מדויק למבנה גוף האדם ולצרכי הגוף של ההולכים על שתים, כשמטרה העיקרית היא הגמשה של הגוף והארכת הרקמות הרכות שמחזיקות אותו.

חשוב לדעת ולזכור שהשלד שלנו מוחזק על ידי המון רקמות רכות – שרירים, גידים ורצועות – שהן אלסטיות מעצם טבעם. המבנה שלהם מאפשר להם להימתח ולהתארך בכל מצב ובכל גיל. גם אם ההתארכות תהיה קטנה מאוד, אפילו מיקרוסקופית, היא תשפיע. וכאשר מבססים תרגול של מתיחות באופן קבוע, ההתארכות של הרקמות הרכות תלך ותגדל ואיתה ירד הלחץ מהמפרקים, הסחוסים והחוליות.

עוד חשוב לדעת שאין דבר כזה "גמיש" או "לא גמיש". כולנו בנויים מרקמות אלסטיות. כולנו יכולים למתוח את הרקמות שלנו, וזה נכון לכל גיל ולכל מצב בחיים.

אחרי כל מה שנאמר לעיל, אפשר לומר שכל תרגול היוגה, בכל הרמות, מכוון לשקם את הגוף המוזנח והסובל שלנו.

כל תנוחות היוגה יכולות להיחשב כיוגה שיקומית.

יחד עם זאת יש המון אפשרויות איך להתאים את התנוחות לכל אדם ואדם.

חשוב לדעת ש"מסובך" ביוגה לא אומר שזה קשה פיזית אלא שזה מאתגר את המוח שלנו שרגיל שהגוף נמצא בפוזיציות קבועות, כשתמיד הראש מעל הלב, ויש לנו שלושה מישורי שהיה – שכיבה, ישיבה ועמידה. בתנוחות היוגה אנחנו מסדרים את הגוף במנחים (פוזיציות) שהן שונות מהרגיל וזה מכריח את המוח לפעול, הנויורונים זזים יותר ומרכזי שיווי המשקל, התנועה וקאורדינציה פועלים בצורה מקסימלית. ככה היוגה שומרת לנו את המוח בריא, עירני ופעיל.

לסיכום – כל אחד יכול וצריך לתרגל יוגה. זה אפשרי בכל גיל. זה אפשרי לכל אחד. זה אפשרי בכל מקום.

התייחסות היוגה לתרגול טיפולי או שיקומי

כלל ההתייחסות ביוגה אל הגוף היא טיפולית, כל תנוחות היוגה הן תנוחות משקמות, אין תנוחת יוגה שאינה יכולה לשמש כתנוחה טיפולית. לכן כדאי תמיד לברר מה הכוונה בשימוש במונח "יוגה טיפולית". או למה צריך גם הגדרה נפרדת של יוגה טיפולית? 

הטיעון העיקרי לשימוש במונח "יוגה טיפולית" (במקום להשאיר את השם הכללי יוגה כשם כללי לכל סוגי התרגולים) הוא שמכיוון שהגוף האנושי, מעצם טבעו הוא מאוד רגיש – רגיש למחלות, נוטה להיפגע, להתעייף ותלוי בתנאים רבים כדי לתפקד – תנאים סביבתיים ותנאים פרטניים – אז כאשר יש מצבים שהגוף נפגע כדאי לטפל בו באופן יותר ממוקד וזהיר. כמו כן צריך במקרים האלה באופן מיוחד להתייחס באופן מעמיק גם לכלל הרמות שמרכיבות את הגוף – אם זו הרמה הגופניות, או האנרגטית, או התודעתית.  

מכיוון שכל הרמות משפיעות על תפקוד הגוף וכל הרמות משפיעות על הבריאות הגופנית והנפשית כמו גם על רמות שביעות הרצון של האדם מעצמו ומגופו, אז, במקרים כאלה, בהם יש אצל האדם פגיעה בתפקוד הטבעי של הגוף, עולה הצורך להתאים את תנוחות היוגה למתרגל באופן ייחודי ופרטני ולצורת תרגול יוגה מותאמת כזאת אנחנו קוראים "יוגה טיפולית" או "יוגה שיקומית".  

pose1

יוגה טיפולית ויוגה שיקומית אינן נפרדות מכלל תרגול היוגה

יוגה טיפולית או יוגה שיקומית אינן נפרדת מכלל תרגול היוגה מבחינת העקרונות של התרגול. רק בפן המעשי היוגה במקרים של יוגה טיפולית או יוגה שיקומית, ההגשה של תנוחות היוגה היא יותר מותאמת. 

יוגה טיפולית או יוגה שיקומית זה אומר שזה תרגול יוגה אמיתי ונכון, שנבנה בצורה יותר רכה וזמינה כך שכל אחד יוכל לתרגל. היוגה הטיפולית או השיקומית מבוססת על העיקרון שכל אחד יתרגל לפי היכולת ובהתאם למגבלות שלו. 

המטרה העיקרית היא תמיד אחת – שתרגול היוגה יביא תועלת. ללא קשר לשם שניתן לתרגולי היוגה השונים הם תמיד מיועדים ומכוונים להביא תועלת, לא רק תועלת גופנית. גם תועלות אחרות כמו למשל יצירת שקט – שקט שמתחיל בגוף והופך להיות שקט מנטלי. 

יצירת שקט מפחיתה רמות של מתח, תורמת להורדת לחץ דם גבוה, משפיעה על איכות השינה מה שעוזר לריפוי של מחלות שנגרמות מלחץ וחוסר שינה, כמו מחלות לב ומחלות אוטואימוניות. השפעות אלה קורות מעצם סידור הגוף בתנוחות היוגה ושהייה בהן.  

עצם הסידור של הגוף בתנוחת יוגה מכריח את המתרגל לעזוב את החשיבה האינטנסיבית שקורית במוחנו כל הזמן, והוא צריך להתרכז כדי לסדר את הגוף בצורות שונות ממה שהוא רגיל וזה, באופן מדהים וללא כל מאמץ, יוצר שקט. מתרגל היוגה חווה תוצאות כאלה כתוצאה מתרגול היוגה למרות שלא התאמץ במיוחד להשיג אותן. להפך, הוא הפעיל את הגוף שלו בצורה שקטה וללא מאמץ ועם זאת הרוויח הרבה תועלות. 

זה קורה גם כשמתרגלים יוגה טיפולית או יוגה שיקומית. אין כל הבדל מבחינה זאת בין התרגולים השונים. 

pose2

מתי מרגישים את השפעות התרגול של יוגה טיפולית ויוגה שיקומית

לפעמים המתרגלים מרגישים בהשפעות המיטיבות ובתועלות באופן מהיר ולפעמים לוקח זמן עד שהמתרגל ירגיש ויראה בעצמו את התוצאות המיטיבות של תרגול תנוחות היוגה. ההשפעות יגיעו, אך זה יקרה באופן שהמתרגל ירגיש לפי מידת יכולתו לזהות את ההשפעות האלה. ההשפעות תלויות גם במצב שבו המתרגל הגיע לתרגול והבעיות הרפואיות או הנפשיות שיש לו.

  • ככל שמתרגלים יותר יוגה טיפולית ויוגה שיקומית ההשפעות המיטיבות והתועלות ימשיכו ויקרו.  
  • זה קורה בגלל אופי וצורת התרגול ביוגה, בגלל שמסדרים את התנוחה ועוזבים ושוהים ולא מפעילים כוח או לחץ או איזושהי תחרותיות.  
  • בזכות צורת התרגול המיטיבה של היוגה יש לה יכולת להיות מותאמת לכלל הבעיות הגופניות שמלוות את בני האדם. 
  • כאשר יש צורך להתאים את היוגה למצבים שונים ולבעיות שונות מצרפים את היכולת הטיפולית והשיקומית לשם הכללי – כך זה הופך מיוגה ליוגה טיפולית או יוגה שיקומית. 
pose3

אזהרות לגבי הכשרה רפואית

  • כשרואים את היוגה הטיפולית והיוגה השיקומית כחלק בלתי נפרד מכלל היוגה היא לא תיבנה כהתמחות נפרדת מהיוגה.  
  • חשוב לזכור שהיוגה הטיפולית והיוגה השיקומית לא מהווה שיטת טיפול רפואי.  
  • כמו כן מורי היוגה אינם רופאים ואינם ערוכים לטפל בבעיות רפואיות.  
  • יוגה טיפולית ויוגה שיקומית הן בתוך כלל היוגה השלמה ומורי היוגה הם אלה שמאפשרים את תרגול היוגה , כאשר יש צורך ביוגה טיפולית ויוגה שיקומית, בצורה מותאמת ליכולת הגופנית של הלומד.

תוצאות תרגול היוגה תלויות בייחס של המתרגל

מתרגל ששואף להביא את עצמו למקום טוב יותר כדאי שישים לב שאינו שם את היוגה כתחביב, כתוספת חביבה לחיים שלו. אופן ההתייחסות של המתרגל משפיע על התוצאות. ואם המתרגל שואף להשיג הקלה ממכאובים וסבל כדאי שיחסו ליוגה יהיה רציני בהתאם. 

כשהמתרגל ימקם את היוגה במקום מרכזי בחייו תוצאות התרגול יהיו יותר משמעותיות מאלו שיהיו כאשר תרגול היוגה נמצא במקום שולי ולא מחייב בחיי המתרגל. 

pose4

צורות הנגשת היוגה ביוגה הטיפולית וביוגה השיקומית

כאמור יוגה טיפולית ויוגה שיקומית יוצרות צורת הגשה של תרגול היוגה שיותר מותאמת  למתרגל ולבעיות שהוא סובל מהן. 

ההתאמה נעשית בשתי צורות עיקריות: 

  1.  שיטות תרגול יוגה טיפולית ויוגה שיקומית שבהן נעזרים באביזרים שונים כדי לבצע את תנוחות היוגה השונות.  
  2.  שיטות תרגול יוגה טיפולית ויוגה שיקומית שבהן יש בניה הדרגתית של תנוחות היוגה וכך הביצוע שלהן יכול להיות יותר מותאם. באופן זה תרגול היוגה נבנה מן הקל אל הכבד, תוך בניית רצף של "תת-תנוחות" עד הגעה לתנוחות היוגה השלמות 

זאת אחת מהאיכויות של היוגה  יש בה אפשרויות רבות לבנות רמות קושי שונות כדי להתאים את היוגה ליכולות של המתרגלים וזאת על ידי יצירת רצפים של תנוחות ותת-תנוחות באופן שיתאים לכל הרמות. 

התרגול בפרויקט "יוגה בבית"

התרגול שמאפיין את הפרויקט "יוגה בבית" הוא תרגול שנע מהקל אל הכבד תוך בניית רצפים. זהו תרגול שכולל מגוון תנוחות יוגה קלות יותר ומותאמות יותר כמו גם תנוחות קשות ומעמיקות של תרגול תנוחות יוגה. 

pose5

האם יוגה יכולה לעזור במקרים של פריצת דיסק

בין תנוחות היוגה יש תנוחות מיוחדות לשיקום בעיות בעמוד השדרה והאגן, ששם נמצא המקור לבעיות של פריצת דיסק.

לכן היוגה היא הדבר הטוב ביותר לתרגל כשמופיעות בעיות בעמוד השדרה.

בנוסף לתנוחות המשקמות יש סדרות של מתיחות ופיתולים שעוזרות מאוד להורדת הלחץ מהדיסקים בעמוד השדרה ומהמפרקים השונים. ללא המתיחות השרירים מתקצרים ואז מתגבר הלחץ על הדיסקים ועל הסחוסים שבתוך המפרקים.

התרגולים האלה הם הבסיס של תרגול היוגה ויהיו בכל שיעור ושיעור.

כאשר מתחילים להגמיש את הגוף מרגישים הקלה בתוך זמן קצר.

כאשר מתרגלים את סדרת התנוחות המשקמות של היוגה מרוויחים כלי לטיפול עצמי שיוכל לשמש אתכם לכל אורך החיים.

pose6

האם יוגה עוזרת לאנשים במצב נפשי ירוד, בלחץ ובדכאון

בין תנוחות היוגה יש תנוחות מיוחדות לשיקום בעיות בעמוד השדרה והאגן, ששם נמצא המקור לבעיות של פריצת דיסק.

לכן היוגה היא הדבר הטוב ביותר לתרגל כשמופיעות בעיות בעמוד השדרה.

בנוסף לתנוחות המשקמות יש סדרות של מתיחות ופיתולים שעוזרות מאוד להורדת הלחץ מהדיסקים בעמוד השדרה ומהמפרקים השונים. ללא המתיחות השרירים מתקצרים ואז מתגבר הלחץ על הדיסקים ועל הסחוסים שבתוך המפרקים.

התרגולים האלה הם הבסיס של תרגול היוגה ויהיו בכל שיעור ושיעור.

כאשר מתחילים להגמיש את הגוף מרגישים הקלה בתוך זמן קצר.

כאשר מתרגלים את סדרת התנוחות המשקמות של היוגה מרוויחים כלי לטיפול עצמי שיוכל לשמש אתכם לכל אורך החיים.

pose7