Menu_Up
pose1

יוגה למתקדמים און ליין, תרגילי יוגה קשים

כשעושים הפרדה בין יוגה למתחילים לבין יוגה למתקדמים מתכוונים לאורך הזמן של התרגול ולא לאיכות התרגול. יוגה למתקדמים מכוונת לאותם מתרגלים וותיקים שמכירים את התנוחות. 

pose2
pose3
pose4
תנוחות יוגה

יוגה למתקדמים לא מכוונת לעומק ההבנה של תרגול היוגה וליכולת של המתרגל לחוות את הרמות השונות של אימון התודעה שבשבילם מתרגלים את התנוחות.  

יוגה למתקדמים, במלוא מובן המילה , מכוונת למתרגלי יוגה שהגיעו לשלב שבו הם יכולים ויודעים לתת לתנוחות היוגה לעשות את העבודה של אימון התודעה בשבילם.

לכן ההגדרה שתהיה יותר מתאימה לתרגול יוגה למתקדמים תהיה יוגה למתרגלים וותיקים.

תרגול תנוחות יוגה כולל שני שלבים עיקריים:

  1. הכרות עם תנוחות היוגה – לימוד דרכי הביצוע הגופני של כל תנוחה ותנוחה עד לרמה של הכרות מעמיקה. בשלב הזה ההבדלה בין מתקדמים למתחילים היא ברמת ההכרות עם התנוחות.
  2. הכרות עם השפעות תרגול תנוחות היוגה – תרגול שבו הסידור של התנוחות נעשה ללא מאמץ ואז המתרגל רק חווה ומתבונן בהשפעת הסידורים השונים על התודעה שלו ולומד לעומק את התובנות שעולות בזמן התרגול ואיך הן מוטמעות בחיים שלו בזמנים שאינו מתרגל פיזית.
השלב הראשון הוא השלב הקל וזה שלב שגם ברור למתרגל מה הוא אמור לעשות. השלב השני, שהוא יוגה למתקדמים באמת, ההבנה של מהות התרגול נסתרת ועמוקה ולא כל-כך קל לתפוס את הכוונות העמוקות של התרגול.
pose1

יוגה למתרגלים וותיקים

יוגה למתרגלים וותיקים שונה מתרגול יוגה למתרגלים חדשים בסוגי התנוחות, ברמת הביצוע של התנוחות והשימוש בתנוחות שמשפיעות על המוח.  

השפעת תרגול תנוחות יוגה על המוח

תנוחה הופכת למסובכת כאשר היא מאתגרת את המוח שלנו. כאשר סידור התנוחה מוציא את הגוף מהסידור הקבוע שלו באחד מהמצבים הרגילים לו: שכיבה, ישיבה, עמידה. כאשר מדובר על פעילות גופנית, גם זה בדרך כלל מתיחס לפעולות שאנחנו עושים בשלושת המצבים הנ"ל – פעילות גופנית שנעשית בשכיבה נמצאת בהתעמלות ושחיה, פעילות גופנית בישיבה כוללת רכיבה באופניים והתעמלות על כסאות, ופעילות גופנית בעמידה כוללת התעמלות, אומניות לחימה, ריקוד, הליכה וריצה.

כל הפעילויות האלה נמצאות במצבים שהמוח רגיל אליו – שהלב נמצא מתחת למוח ומעל הרגליים והבטן. המוח לא מקבל הזדמנות להפעיל מרכזים ייחודיים שיש בו לתנועות יותר מאתגרות שדורשות שיווי משקל וקאורדינציה.

בעת תרגול תנוחות יוגה הדגש הוא על יצירת מצבים שבהם המוח יצטרך להפעיל את מרכזי התנועה השונים ועל ידי כך להפעיל תנועה נמרצת ולא שגרתית במוח.

תרגילי יוגה קשים

בשל ההשפעה העצומה של תנוחות היוגה על פעילות המוח כשאנחנו ניגשים לבצע תנוחת יוגה שאינה מוכרת לנו אנחנו מגדירים את זה כתרגול קשה. ההשפעה על המוח היא מה שעושה תנוחה למסובכת וקשה.

המוח מחפש את הרגיל והמובן. לכן, כשפוגשים תרגול שהוא חדש יש נטיה מיד לעזוב ולהגיד זה קשה מדי, לא בשבילי. אבל אם נשארים קצת ונותנים לפעולה להפך למוכרת למוח אז רואים שלא שהפעולה הזו היתה קשה אלא שאנחנו לא הכרנו אותה, שזה אומר שהמוח שלנו היה צריך קצת להתאמץ. בזמנים כאלה, של מפגש עם תנוחות יוגה שאינן מוכרות לנו, או נראות לנו קשות לביצוע, עלינו לזכור שהפעלה של המוח שקורית בעת המפגש עם דברים לא מוכרים היא דבר חשוב וטוב עבור המוח שלנו. שזה ישמור על המוח ערני ובריא. ידיעה זו תעודד אותנו להתנסות בתנוחות יוגה שאינן מוכרות לנו ולהתאמץ להכיר ולהפנים אותן. 

לכן השלב הראשון והחשוב בתרגול יוגה הוא ליצור היכרות. להיות סבלניים עם היכולת של המוח שלנו להתרגל לסידורים השונים של הגוף ולהזכיר לעצמנו שזה משהו שישמור על המוח שלנו ועל הגוף שלנו בריא לאורך זמן.

pose2

יוגה למתקדמים עם מורה שלא מכירים

גם אם יש הכרות קודמת עם התנוחות, ואם האדם מחשיב עצמו כמתרגל יוגה למתקדמים, עדיין כדאי להבין שמכל מורה מעביר את תרגול היוגה בצורה אחרת. לכן חשוב לבוא לתרגול עם מורה חדש עם פתיחות וסבלנות ויכולת להכיל צורה חדשה של תרגול תנוחות יוגה.

וגם כאן להזכיר לעצמנו את התועלות הרבות של מפגש עם דברים לא מוכרים, שזה משהו שחוקרי מוח כיום ממליצים לעשות בכל יום.

pose3

יוגה למתקדמים נכללת בדרך הארוכה של היוגה לאימון התודעה

יוגה למתקדמים היא חלק מהמסע של תרגול היוגה שמטרתו לאמן את התודעה ולהגיע לשליטה מלאה על התודעה. זה מסע שהוא לגמרי אישי ופרטי של כל אחד ואחת מהמתרגלים. ויחד עם זאת טוב יהיה לעשות אותו עם עוד שותפים מסביבנו.

לכן נחפש שותפים לדרך. כאלה שיעזרו ויתמכו, שתהיה להם הבנה בשפה של היוגה, שיתרמו ליצירת סביבה מתאימה ונכונה לתרגול.

כדי שלימוד היוגה יהיה משמעותי כדאי גם שיהיה לנו מישהו שמנחה אותנו, מורה, שכבר הולך בדרך זמן מה לפנינו שמראה לנו את הדרך מתוך הניסיון וההתנסות שלו.

עם זאת יש להיות זהירים, להתרחק ממצבים של פגיעות על ידי שותפינו לדרך, מהסחות דעת, מהתעסקות בדברים שוליים שמפריעים להתמקד בעיקר, לשמור על צניעות וענווה, והכי חשוב לא לפתח תלות בכל אלו שסביבנו.

לימוד יוגה אומר גם יכולת לתרגל לבד.

תרגול יוגה אומר לפתח יכולת לתרגל בבית, בסביבה הקרובה שלנו.

תנוחות יוגה אפשר לתרגל עם עצמנו, הן לא דורשות סביבה תחרותית שתדרבן אותנו, להפך, תרגול תנוחות יוגה דורש מאתנו להתכנס פנימה, ואז גירויים חיצוניים הופכים להפרעה.

לימוד ותרגול יוגה דורש שקט, ואז אפשר להגיע למצבים של מפגש עם הקסם של היוגה.

pose4